Har du som leser dette merket forskjellen på de digitale verktøyene som du bruker som en ansatt og de du bruker privat? For bedrifter har vi alltid vært opptatt av å ha gode integrasjoner hvor systemer snakker sammen, naturlig nok, for å bruke tid på å lete opp informasjon i et utall ulike systemer er dårlig brukt tid. Som privatperson finnes det ikke like mange av disse integrasjonene som jobber for å samle info for å gjøre din dag lettere. Etableringen av Inkassoregisteret er et forsøk på å gi privatpersoner oversikt over deres usikrede gjeld, som potensielt kan være spredt rundt i ulike inkassoselskap, men ikke alle selskap kan koble seg på via en integrasjon.
Skal jeg velge API eller RPA?
Mens at API jobber direkte mot backend i et system, jobber RPA gjerne med brukergrensesnittet på samme måte som vi mennesker gjør. RPA kan også kombinere de to løsningene der hvor for eksempel et API er tilgjengelig for en ting, men ikke for den andre. Et API vil i de fleste tilfeller være raskere å sende data gjennom, mot å gjøre det samme ved å navigere i et system og plotte inn data manuelt.
Inkassoregisteret har tilrettelagt med API ’er så innfordringsselskaper kan koble seg på gjennom dette å gi oppdatert og løpende info om sakene de har mot registrerte brukere. Dette gjelder på både for bransjens leverandører og inkassobyråer. Mange i bransjen er imidlertid ikke tilknyttet Inkassoregisteret på denne type løsning. Det betyr at de daglig mottar e-post fra Inkassoregisteret med forespørsler som må behandles manuelt, i sum kan dette ta mellom 1-2 dager i uken å svare på.
I valget mellom RPA og API handler det mest om hva som er mulig å få til, samt hva du har tilgjengelig som verktøy og prisene på disse. Men som vi har beskrevet er de ikke nødvendigvis gjensidig utelukkende, her vil den beste løsningen kunne se annerledes ut for hvert selskap.
RPA er god på repeterende arbeid
I motsetning til oss med følelser og evnen til å kjede oss, vil en robot ikke verken bli demotivert eller lei av å gjøre den samme oppgaven igjen og igjen og igjen. Repeterende arbeid og rutineoppgaver er derimot som laget for en robot. Så ved å bruke digitale verktøy og automatiserte løsninger kan bedriften frigjøre tid og ressurser til mer verdiskapende oppgaver, samtidig som det kan føre til økt effektivitet og nøyaktighet i prosessene. I tillegg kan automatisering i noen tilfeller bidra til å redusere risikoen for feil og øke sikkerheten.
Med Inkassoregisteret og den automatiserte løsningen som er utviklet av Imara, kan inkassobyråer nå håndtere forespørsler fra registeret effektivt, nøyaktig og uten manuell håndspåleggelse. Dette brukes nå av flere inkassobyråer og forenkler prosessene deres. Den digitale assistenten åpner e-posten sendt fra Inkassoregisteret, henter ut informasjon og sjekker om det finnes åpne saker på debitor. Avslutningsvis skal roboten bekrefte ingen saker eller laste opp kravoppstilling der det er saker.
Fordelene for inkassobyråer med automatisk håndtering er at sakene svares ut fort, slik at de debitorene som har saker hos dere som bør gjøres opp, får denne oversikten samlet med eventuelle annen skyld. Hvis debitorene da vil gjøre opp raskt, vil dere være med på denne listen og potensielt få tilbakebetalt raskere enn om dere skulle fulgt opp saken selv.
Ønsker du å utforske mulighetene virksomheten din har for automatisering? Ta kontakt med oss om du vil ha hjelp til å finne ut hvordan dere kan frigjøre tid og ressurser til mer verdiskapende oppgaver.